Παρασκευή 10 Σεπτεμβρίου 2010

ΠΟΜΠΗ

ΚΕΙΜΕΝΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΘΡΗΣΚΕΙΑΣ
ΒΑΣΙΚΕΣ ΙΕΡΕΣ ΠΡΑΞΕΙΣ
ΠΟΜΠΗ


Η τελετουργική είσοδος των συμμετεχόντων
σε πομπή αποτελεί κυρίαρχο δομικό συστατικό των θρησκευτικών δρωμένων της
ελληνικής παράδοσης, ήταν παράλληλα και το βασικό μέσον σχηματισμού τελεστικής
ομάδας . Σπανίως άλλωστε υπήρχε ελληνική εορτή χωρίς πομπή. Γενικότερα ήταν
απαραίτητο συστατικό βασικό συστατικό της θρησκείας αυτής και επιτελούνταν από την πιο μικρή θυσιαστική πράξη οικιακής
λατρείας μέχρι τις πάνδημες
μεγαλοπρεπείς τελετές (π.χ Παναθήναια) . Ήταν μάλιστα τόσο συνυφασμένη η έννοια
της εορτής με την τέλεση της πομπής, που όταν ήθελαν να αναφερθούν στην
συμμετοχή τους σ’ αυτές, χρησιμοποιούσαν τον όρο «πομπάς πέμπειν» δηλαδή «να
λάβουμε μέρος στην γιορτή». Οι συμμετέχοντες εξέφραζαν την ιδιαιτερότητα της
θρησκευτικής στιγμής με το να φορούν τα εορταστικά καθαρά τους ενδύματα,
βάζοντάς στεφάνια με άνθη στις κεφαλές τους ή
κρατώντας μάλλινες ταινίες και κλαδιά. Μετέφεραν δια μέσου της πομπής και τα
ανάλογα καθορισμένα ιερά αντικείμενα που ήταν απαραίτητα για το αντίστοιχο
τέλεσμα. Η πομπή ήταν και για έναν άλλο λόγο σημαντική,
έδινε την ευκαιρία κατά την πορεία προς το κύριο θυσιαστικό τέλεσμα, της
σταδιακής ψυχικής προετοιμασίας όσων συμμετείχαν. Η πορεία σηματοδοτούσε την μετάβαση των θυσιαστών από το κοσμικό πεδίο προς στο ιερό Η διαδρομή που ακολουθούσαν μέχρι το ιερό
θεωρούνταν και αυτή ιερή. Το πέρας της πομπής ήταν πάντοτε ένας ιερός χώρος με
τον βωμό στον οποίον τελούνταν οι θυσίες.
Κέντρο άλλωστε της λατρείας των ελλήνων δεν υπήρξε ο Ναός, που στην ουσία ήταν
ένα ιερό οικοδόμημα κατοικία του ιερού αγάλματος του θεού. Το
πραγματικό κέντρο λατρείας ήταν ο υπαίθριος
βωμός και το βασικό συστατικό της η θυσιαστική πράξη. Ο συνήθης
ελληνικός βωμός ήταν κατασκευασμένος με πλίνθους ή με λαξευμένους ογκόλιθούς
διακοσμημένους συνήθως με σπείρες επάνω στον οποίο τοποθετούνταν ο μεταλλικός
δίσκος, όπου εκεί άναβε η πυρά. Άλλωστε θυσιαστικές πράξεις χωρίς την ύπαρξη
ιεράς πυράς ήταν σπάνιες. Όταν οι θρησκευτές λοιπόν κατέληγαν την πομπή τους γύρω από το βωμό, σχημάτιζαν ένα αμφιθεατρικό
ημικύκλιο και τελούσαν με ιεροπρέπεια τα καθιερωμένα θυσιαστικά τελεστικά τους.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αναγνώστες